Her er alle de dokumenter man skal være opmærksom på når man vil ansøge om at bygge i haveforeningen.

Haveforeningen har været igennem en længere lovliggørelsesproces igangsat af Herlev Kommune i 2015, og denne er stadig ikke tilendebragt: Herlev Kommunes Lovliggørelsesstrategi for kolonihaver.

I lovliggørelsesprocessen har Herlev Kommune valgt at at vedtage en ny lokalplan for H/F Syvendehus der erstatter vores deklaration på de punkter, der omhandler husenes størrelse, højde og beliggenhed.

Som udgangspunkt skal man overholde den nye lokalplan, når man påtænker at ansøge bestyrelsen om opførelse af nyt byggeri. Det gælder både huse og småbygninger. Der skal i alle tilfælde foreligge en byggetilladelse fra bestyrelsen før byggeriet påbegyndes.

På følgende link til lokalplanen kan du se, hvilke regler der skal overholdes mht. byggeriet størrelse, placering og afstand til matrikelskel, stier og nabolod:

Gældende lokalplan 113 for H/F Syvendehus vedtaget af Herlev Kommunalbestyrelse den 10. oktober 2018.

Foreningen har stadig regler og anvisninger i vores Byggeregler i H/F Syvendehus oktober 2023, og de vil stadig være gældende, de steder hvor lokalplanen er mere lempelig eller ikke er omtalt – dvs. de tilfælde hvor foreningens byggeregler er mere restriktive end lokalplanens bestemmelser.

Hvor er vi i lovliggørelsesprocessen?

Herlev Kommune har udarbejdet en foreløbig tidsplan for lovliggørelsen hvor proceduren også fremgår. Tidsplanen er vejledende og er en del forsinket. Nærmere betegnet cirka 1 1/2 år forsinket. Klik her for Herlev Kommunes notat.

I skrivende stund 21/12 - 2020 udsender Herlev kommune varsler om påbud til vores andelshavere om de ulovlige byggeforhold. Klik her og også her for yderligere information.

På baggrund af kommunens udmelding har bestyrelsen bedt advokat Helene Reumert Gjerding fra advokatfirmaet Foldshack, Forchhammer, Dahlager & Barfod om at udarbejde et notat, der nærmere afklarer, hvilket ansvar bestyrelsen har i forhold til lovliggørelsen samt ikke mindst hvilke rettigheder og muligheder man har som enkeltstående andelshaver og kolonihavehusejer – herunder hvilke muligheder man har for at søge dispensation og klage over en afgørelse.

Notatet (klik her) udarbejdet af Foldshack, Forchhammer, Dahlager & Barfod blev forelagt på et møde, hvor alle medlemmer af foreningen var inviteret til i fælleshuset den 20. februar 2019. Helene Reumert Gjerding fremlagde notatet og alle de fremmødte havde mulighed for yderligere afklarende spørgsmål og eventuelt tage personlig kontakt med advokatfirmaet.

Vi vil fra bestyrelsens side fortsat bestræbe os på at gøre lovliggørelsen så lempeligt som muligt inden for det handlerum, vi har.

Andre relevante links:

- Bygningsreglementet 2018 (BR18)